Fråga på!

Besvarar alla frågor angående mat och restaurangyrket.

Har ni svårt att vara kreativa?
Behöver ni tips på vad ni ska laga ikväll?
Hur ska man tillaga någonting på bästa sätt?

Frågorna kan ni ställa i kommentator fältet så svarar jag genom att uppdatera bloggen.

2013-02-17

Hur får man till en potatisgratäng?

"Sön 17 februari kl 12.04 Emeliiiee: Hur får man till en underbart god potatisgratäng? 
Lyckas aldrig att få den så god som på restaurang."

Beroende på vilka ingredienser du vill använda. Men utgår från en standard gratäng.
Jag brukar svetta upp löken, vitlöken, potatisen samt kryddor för att sen hälla på grädden och lite ost.
Sen låter man allting värmas upp i gryta innan man häller upp det i en ugnsform och kör in den i ugnen med lite ost på toppen.

Anledningen till att jag inte lägger allting i formen direkt är att det går snabbare i ugnen om allting är förvärmt och jag tycker att smakerna sprids bättre.
Om du ska få till en "underbart god potatisgratäng" så ligger vikten på saltet. Potatis i sig kan vara smålurig att salta, då det är lätt att man får i för mycket salt. 
Blir en fördel om man förvärmer det i kastrull för då kryddar du och kan sen smaka av grädden och se om du fått rätt mängd salt/kryddor.

Beroende på ugn (vilket skiljer sig något ENORMT) men jag brukar köra på cirka 160-175 grader, då bränns inte osten och det blir ingen tråkig hård skorpa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar