Fråga på!

Besvarar alla frågor angående mat och restaurangyrket.

Har ni svårt att vara kreativa?
Behöver ni tips på vad ni ska laga ikväll?
Hur ska man tillaga någonting på bästa sätt?

Frågorna kan ni ställa i kommentator fältet så svarar jag genom att uppdatera bloggen.

2013-02-16

Enklaste sättet att göra maten godare?


Salt och peppar.

Visst, det är simpelt men jag kan ärligt säga att de flesta kockar har inte en aning om hur man ska salta och peppra.
Det blir en enorm skillnad om man gör det rätt, svårt att förklara hur man ska göra då det enbart är smaken som kan avgöra.

När jag själv lagar till exv en dijonsenap/dragon sås så smakar jag av den mellan 5-15 gånger.
När ni däremot steker kött, så se till att inte peppra köttet innan ni lagt på köttet för det bränns väldigt snabbt och kommer få en tråkig bismak.
Ni har säkert sett varenda kock på TVn göra det, men när dom saltar så gör dom det med ett visst avstånd. Säg en 30cm, detta är för att man inte ska få för mycket salt på samma ställe utan det sprider sig jämnt när det faller.

Ett väldigt bra exempel på en känd kock som saltar bra är Per Moberg, det ser ut som att han har i väldiga mängder med salt men du får inte ut någon smak om du inte saltar. Tänk på det nästa gång du lagar mat, salt och peppar. STOR skillnad om man har rätt mängder. Akta er bara så ni inte saltar för mycket, det är inte lätt att få bort en för salt smak.


Har en liten klurig fråga till er:

Ska man låta köttet ligga några minuter på varje sida och sedan ta upp det och låta det vila ELLER ska man vända köttet flera gånger och sedan låta det vila? 
Svara i kommentatorsfältet, kommer inte lägga ut svaret förrän minst en har lagt sin åsikt! :)

4 kommentarer:

  1. Jag personligen kör en vändning och låter det ligga lite längre, men sen handlar det väl lite mer vad för kött man lagar och hur man vill ha det.

    SvaraRadera
  2. För att förtydliga, jag skulle aldrig vända det X antal gånget och sen låta det vila
    .. Låter idiotiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag kör på Hestons lära och vänder på köttet flera gånger under tillagning och sedan vilar det. :-)

    Har kört på 1 vändning innan jag lärde mig av Heston :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var just Heston som bröt myten att "köttets porer täpps till vid stekning".

      Radera